söndag 28 november 2010

Bond-tema på 30-års festen :-)



Micke och hans tre vänner firade sin 30-års fest tillsammans. Bond-temat var genomgående, allt från en proffsigt ihopklippt film som inbjudan, till egen logo och tryckta backdrops. Självklart behövde tårtan också andas Bond så vad bättre än att göra en smoking-tårta och sedan låta deras framtagna logo finnas med?

Det här är utan tvekan den tårta som tagit mest tid. 150 gäster skulle komma till festen så tårtan behövde vara stooor.. Den understa tårtan mäter 43x43 cm, den mellersta 33x33 cm och den översta 22x22 cm. Låt oss säga att den vägde en hel del:-)

Ljusa bottnar, chokladmousse och passionsfruktsmousse. Den sistnämnda smakade himmelskt! Det receptet ska användas igen! Täckt med sugarpaste och dekor av sugarpaste och kristyr.

15 kommentarer:

  1. Vilken cool tårta, skitsnygg!! Hur gjorde du loggan så där perfekt? Jag är impad :)

    SvaraRadera
  2. Hej,vad hade du för recept på passionsfruktmoussen? Jätte fina tårtor!
    Du får hemskt gärna maila mig receptet på wagemar_linda@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Vilken fin tårta. Men vilket jobb att sätta ihop en så stor tårta... Passionfruktsfyllning lät riktigt gott.

    SvaraRadera
  4. Helt galet snygg!!! Man ser vilket jobb som ligger bakom tårtan, många timmars arbete kan jag tänka mig. Den ser riktigt mumsig ut också =)

    SvaraRadera
  5. Tack snälla för beröm! Ja, man kan väl säga att jag missbedömt hur lång tid det skulle ta.. Jag stod till 4 på morgonen och dom skulle hämta den kl 7 på morgonen... Totalt inkl baka bottnar etc, så tog allt 22 timmar.

    SvaraRadera
  6. Denne var virkelig kul!! Bra jobb!

    SvaraRadera
  7. Detta är nog en av de coolaste tårtorna jag sett! Hur har du gjort loggan högst upp? Den är jättefin!

    SvaraRadera
  8. Tack snälla! Jag tog dom loggor dom skapat och klippte mallar av, sen var det bara att airbrusha.

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Vilka otroliga tårtor du gjort!! Jag tänkte ge mig på min första våningstårta. Har du några tips? Lägger man bara på den översta på den understa? Hur skär man upp? Den lilla först? Är det svårt att inte ta sönder den understa då och ser det inte hemskt oaptitligt ut då?
    Tacksam för svar! ;)
    Minna

    SvaraRadera
  10. Passionfruktsmousse - hur gör du den?

    undrar
    Gunnar

    SvaraRadera
  11. Å vilken häftig tårta!! (Glömde berömmet ...)

    Gunnar

    SvaraRadera
  12. Tack för beröm Gunnar! Här kommer receptet på passionsfruktsmousse:

    1 gelatinblad
    4 passionsfrukter alt essens
    1 dl mellangrädde (27%)
    2 msk pressad apelsin
    2 ägg
    1 äggula
    ½ dl strösocker

    Gör så här:
    1. Lägg gelatinbladet 5 minuter i kallt vatten. Gröp ur passionsfrukterna och passera fruktköttet så att kärnorna försvinner (detta gjorde dock inte jag, och moussen funkar utmärkt med kärnor också! Gissar att det blir mer smak dessutom).

    2. Vispa grädden till ett fast skum. Ställ åt sidan.

    3. Vispa ägg, äggula och socker poröst. Rör ner passionsfrukts- och apelsinsaft.

    4. Ta upp och smält gelatinbladet i en kastrull på svag värme. Blanda det med 1/4 av äggsmeten. Tillsätt det i resten av äggsmeten. Vänd till sist ner grädden. Häll upp i glas eller koppar. Låt stå i kyl minst 2 timmar, men gärna 4 timmar.

    SvaraRadera
  13. hej har en fråga jag ska nämligen göra en marsipan tårta och jag undrar kan man lägga en oblet på marispanen och spritslar med grädde runtomkring? så att det inte smälter eller händer något

    SvaraRadera